top of page

Jak ulovit zákazníka? Základy marketingu, komunikace a cenotvorby pro fotografy

Každý fotograf sní o tom, že jeho vášeň začne vydělávat tolik, aby už nemusel trávit dlouhé hodiny v kanceláři. Jen to jen sen, nebo existuje cesta, jak tento sen proměnit v realitu? V následujícím textu rozebereme krok za krokem, co vás čeká, pokud se rozhodnete vydat na dráhu profesionála.


Text: Galina Gordeeva| Foto: Galina Gordeeva, Adobe Stock



ZÁKAZNÍK… KDO TO VLASTNĚ JE?

Rádi fotíte kamarády, máte dobré oko, zkoušeli jste ateliér a máte za sebou dostatek snímků na to, aby vás napadlo si za svou práci začít účtovat. Výborně, první krok máte za sebou. Teď je ale nutné si přesně definovat, kdo je váš zákazník.


Budou to rodiny s dětmi? Muži, ženy? V jakém věku? Hledáte zákazníky jen z okolí, nebo jste ochotni za nimi dojíždět? Lákají vás svatební reportáže, nebo spíš aranžované portréty v ateliéru či v exteriéru? Otázek je hodně; čím lépe si odpovíte, tím snazší bude najít své místo na trhu.


Nebojte se zaměřit na jeden konkrétní žánr, který vám jde nejlépe. I když jste třeba fotili jídlo, děti nebo motorky, vyberte si jednu oblast, ve které se chcete profilovat, a zaměřte se na ni. Poté prozkoumejte konkurenci. Možná zjistíte, že ve vašem vybraném žánru už působí mnoho fotografů, kteří mají větší zkušenosti i renomé. To je nepříjemné zjištění, ale zároveň vás to může nasměrovat. Rozhodněte se, zda chcete v této konkurenci obstát a investovat do svého růstu, nebo zda vás láká klidnější, méně přeplněný segment, který vás zároveň osobně naplňuje.



Žánry, kde můžete najít zakázky

Každý z těchto žánrů se dá zvolit jako vaše profilové téma, v daném tématu pak můžete bezpečně růst, dokud nepřekonáte konkurenci a nestane z vás nejlepší a nejžádanější odborník.


Svatební fotografie

• Párové focení před svatbou


Rodinná fotografie

• Dětské portréty (např. ve školkách)

• Ateliérové nebo venkovní focení rodinných procházek


Zvířata

• Domácí mazlíčci

• Koně


Dámské portréty

Zaměřte se na konkrétní věkové kategorie – například, znám jednu úspěšnou fotografku, která fotí starší ženy a pomáhá budovat jejich sebevědomí.

• Umělecké portréty s modelkami

• Fashion a glamour

• Akty nebo boudoir


Pánské portréty

• Formální portréty na profesionální profily

• Erotické portréty, oblíbené například v gay komunitě


Business portrét

• Focení přímo ve firmách

• Ateliérové focení


Reportáže

• Večírky, firemní akce

• Fotografi e pro média


Koncertní fotografie


Produktové focení

• Auta, motorky

• Katalogové snímky

• Fotografie jídla pro restaurace



PREZENTACE PORTFOLIA

To, jak budete prezentovat portfolio, navazuje na předchozí odstavec. Vaše portfolio by mělo odrážet žánr, ve kterém chcete vynikat. Zaměřte se na své nejlepší snímky a vytvořte prezentaci, která se drží jednoho hlavního tématu.


I když je lákavé ukázat různorodost své práce (např. „fotím jídlo, pejsky, portréty i svatby“), mnohem profesionálnější je úzce profilované portfolio. Vyberte si jeden žánr, dejte si několik měsíců na jeho rozpracování a vytvořte kolekci, která zaujme na první pohled. Buďte nemilosrdní při výběru snímků – méně je více. Věřte, že zákazníkovi vůbec nezáleží, kolik máte odborných titulů v oblasti fotografie, záleží mu na kvalitě vašeho portfolia.


MARKETING NA SOCIÁLNÍCH SÍTÍCH

Máte skvělé portfolio na webu? Teď je čas dostat ho k lidem. Sociální sítě jsou dnes nejdostupnějším a nejefektivnějším marketingovým kanálem. Má to ale háček – bez investic do reklamy nebo výjimečně originálního obsahu budete mít problém prorazit. Je sice fajn nasbírat malou pevnou základnu věrných fanoušků, aniž byste platili za reklamu. Bohužel sociální sítě už mají vychytaný postup, který vás nebude posouvat, pokud reklamu vůbec neplatíte a nejste výjimečně unikátní fotograf, který ohromuje na první pohled.



Co je trendy?


  1. Videa

Bohužel dnes fotograf, který neumí tvořit videa, jako by nebyl. Instagram, TikTok i Facebook upřednostňují videoobsah. Pokud natáčení videí není vaší silnou stránkou, zvažte spolupráci s někým, kdo je umí vytvořit. Dobře fungují virální videa, která zaujmou na první pohled a k tomu v divákovi vyvolají nutkání je poslat někomu ze známých (dívej se, to jsme jasní my!). Zároveň by to mělo být přínosné i pro vaše zvolené téma. Po zmíněném videu bude mít člověk chuť kliknout na vaši stránku a seznámit se s vaším portfoliem. Můžou to být reelska z focení nebo nějaké vtipy, které jsou blízké vaší cílové skupině. Proto je dobré, když k té skupině vlastně patříte sám. Třeba fotíte rodinky s dětmi, máte vlastní dítě a tvoříte se svým dítětem reelska na téma situací, se kterými se potýká rodič. Můžou to být samozřejmě i reklamní reelska, která vyložené propagují vaši tvorbu, a ty by se měly neustále točit před očima vaší cílové skupiny za peníze. Nepodceňujte příběhy. Jelikož jsou jenom dočasné, můžete si dovolit ukazovat něco zajímavého ze svého osobního života, což je samozřejmě lehce spojeno s vaším byznysem.


  1. Fotografie

Portfolio na sociálních sítích může napodobovat portfolio na vašich stránkách s tou výjimkou, že na vlastní stránky se dostanou jenom ta focení, která měla na sockách největší úspěch. Dávejte pozor na „zásady komunity“, což je pro fotografy aktů nebo budoáru dost velký problém. Instagram nezakazuje jenom bradavky, ale dokáže zamítnout fotku, kde máte nahou holku, i když tam vůbec není nic vidět. Je alergický na pánské a dámské zadky. A pokud se rozhodne, že máte ve vašem příspěvku prvky násilí, automaticky máte problém.


POZOR NA „ZÁSADY KOMUNITY“

Pokud fotíte akty nebo boudoir, buďte opatrní. Instagram často blokuje fotografie, které považuje za nevhodné, i když na nich nejsou explicitní prvky. Na našem profilu třeba uviděl pornografii v příspěvku o objektivech. Občas zafunguje, když pošlete odvolání, ale nemusí to být vždy.


SHADOW BAN

Stínový ban je algoritmus Instagramu, který může vaše příspěvky a profi l začít schovávat. Tento jev není viditelný hned a může vás překvapit, protože o něm Instagram nijak neinformuje. Shadow ban nastane například tehdy, pokud máte na svém profilu alespoň jednu fotku, která neodpovídá zásadám komunity.

Jak poznáte, že vás algoritmus zasáhl? Existuje několik znaků: více než 80 % účtů, kterým se zobrazují vaše příspěvky, patří vašim stávajícím sledujícím. Pokud vás chce někdo označit, nenajde vaše jméno v automatické nápovědě, ale musí ho zadat ručně a přesně. Dalším znakem je stagnace – váš profil neroste, nepřibývají fanoušci.

Chcete-li si ověřit, zda jste v shadow banu, přejděte do Nastavení a aktivita (v pravém horním rohu aplikace) a sjeďte úplně dolů, kde najdete Stav účtu. Pokud uvidíte žluté nebo červené označení, je třeba odstranit problém, který Instagram detekoval.


Texty

Jak už jsem zmiňovala, je velkou výhodou, pokud sami patříte k cílové skupině, na kterou cílíte, a dokážete s ní komunikovat stejným jazykem. Nepodceňujte význam komunikace – vyprávějte příběhy, zapojujte se do diskusí, odpovídejte na otázky a ptejte se. Upřímně se zajímejte o své publikum, lidé to poznají a ocení. Aktivní a otevřená komunikace vytváří důvěru a přirozené propojení.



DOMLUVA A JEJÍ ÚSKALÍ

Gratulujeme, právě se vám ozval první zákazník! Má zájem o focení, které nabízíte, a je nadšený z vašeho stylu práce. Skvěle, pojďme se domluvit na termínu!


  1. Dostupnost

Velkou chybou je být vždy k dispozici. Nemusíte se hned přizpůsobovat zákazníkovi. Místo toho nastavte jasné termíny – například volné úterý a soboty. Zákazník si uvědomí, že máte spousty zakázek, ale i přesto jste ochotní mu věnovat nějakou skulinku ve vašem nabitém rozvrhu, tím pádem si vás bude více vážit. Získáte tím také prostor pro lepší organizaci vlastní práce.


  1. Urgentní požadavky

Pokud zákazník potřebuje focení ihned, například už zítra, mělo by to pro něj být spojené s vyšší cenou. Taková urgentní zakázka znamená, že musíte odložit jiné důležité plány. Vyšší cena odfiltruje zákazníky, kteří nejsou ochotni ocenit váš čas a vaše úsilí, a zůstanou ti, kteří respektují vaše služby.


  1. Cena

3 000 korun za hodinu focení? A nešlo by to levněji? Takové otázky by vůbec neměly padnout, natož vás rozhodit. Nejhorší věc, kterou v tomto případě můžete udělat, je začít vysvětlovat, proč si částku zasloužíte. Samozřejmě, že se do ceny focení zahrnuje cena vaší fotografické techniky, pronájem ateliéru, cena dopravy, váš čas a peníze, které jste vložili do vlastního fotografického vzdělání.

Správný zákazník to chápe, a pokud mu to musíte vysvětlovat, pravděpodobně jste udělali nějakou zásadní chybu. Chcete-li být vstřícní, můžete doporučit levnějšího fotografa, který se ještě učí fotit a rád na někom potrénuje za nižší cenu. Pamatujte, že snižování ceny má svá rizika. Pokud ustoupíte a snížíte vlastní honorář, ztratíte radost z práce. Navíc zákazník bude očekávat stejný rozsah i kvalitu, jako by platil plnou cenu. Výsledkem může být nespokojenost na obou stranách.



Slevička

Sezónní slevy, akce na další focení, kamarádské slevy, věrnostní programy, Černý pátek nebo dokonce Slevomat – ani šikovná konkurence vás nedokáže podrazit v takovém rozsahu jako vlastní slevy. Když pravidelně snižujete cenu, dáváte zákazníkům najevo, že vaše služby nejsou tolik hodnotné a že stojí za to čekat na další slevu. Výsledkem je, že si vytváříte skupinu zákazníků, kteří nikdy nebudou ochotni zaplatit plnou cenu.

Pokud máte období, kdy nemáte zakázky, místo slev zkuste TFP – focení zdarma pro vlastní projekty. Do takových focení si pečlivě vybírejte modely, kteří odpovídají vaší vizi. TFP je skvělý způsob, jak rozšířit portfolio, aniž byste zlevňovali svou práci.


FOCENÍ SAMOTNÉ A KOMUNIKACE SE ZÁKAZNÍKEM

Samotné focení tvoří jen malou část práce fotografa, ale je to nejpříjemnější a nejviditelnější část. Během focení se snažte být milí, usmívejte se, chvalte klienta i vznikající fotografie. Nebojte se ukazovat snímky přímo na foťáku – budujete si tím důvěru a získáváte zpětnou vazbu, která se může hodit při postprodukci.



„KDY UŽ BUDOU FOTKY?

Po skončení focení se vždy domluvte na termínu odevzdání výsledků. Ideální je doba jeden až dva týdny. Tento časový rámec vám umožní kvalitní úpravu a zároveň vás odliší od konkurence, která může dodání zbytečně protahovat.


Velkou otázkou je, zda zákazníkovi poskytnout náhledy pro výběr. Pokud ano, vždy používejte náhledy s velkým logem přes celý záběr, aby je nebylo možné zneužít. Nikdy neposkytujte RAW soubory ani finální JPEGy bez úpravy. Syrové fotografie by mohly poškodit vaše jméno, pokud by je klient špatně upravil.


Není dobré dávat zákazníkovi všechny upravené fotky. I když je „taky fotografem“ a rád to upraví sám, chcete, aby to byla stále vaše práce a váš rukopis. Výsledky, které pak půjdou na sociální sítě s vaším jménem a děsivou úpravou, už nedokážete ovlivnit. A i když to upraví dobře, už to nebude stoprocentně vaše fotka. Překvapivě všechny fotky z focení chtějí obvykle zákazníci, kteří nejsou ochotní vám zaplatit ani polovinu standardní ceny. Proto je dobře, když si to ujasníte už během domlouvání zakázky. Syrové fotografie prostě neposkytujete.


Úskalí vlastního fotografického podnikání je rozhodně mnohem více, než jsem stihla nastínit, a pravděpodobně najdete i svoje vlastní. Nezapomínejte si však svoji práci užívat, učit se z chyb a posouvat se vpřed. Hodně štěstí!

 
 

PŘIHLAŠTE SE K ODBĚRU NOVINEK

Každý fotograf a milovník fotovideo technologií má svůj fotomagazín. Digitální foto magazín!

Děkujeme za přihlášení

© 2020 by OMEGA PUBLISHING / Praha. Veškerá práva vyhrazena! Kontakt: redakce@digifotomag.cz

bottom of page