Vysoká škola fotografie: TRVALÉ NEBO ZÁBLESKOVÉ SVĚTLO?
- Anna Poborska
- 3. 10.
- Minut čtení: 5
Nemáte vlastní ateliér, ale čím dál častěji jezdíte na zakázky? Pak nejspíš zjistíte, že potřebujete mít mobilní světlo, které vám dovolí pracovat, aniž byste byli odkázaní na slunce nebo místní lampičky. A teď přichází ta otázka: z nepřeberného množství typů, tvarů a výkonů – jaké světlo si vybrat? V tomhle článku se zaměříme na rozhodování mezi trvalým a zábleskovým světlem. Podíváme se na jejich plusy a mínusy a ukážeme si, kdy které dává největší smysl.
Text: Galina Gordeeva

TRVALÉ SVĚTLO
Největší kouzlo trvalého světla je v jeho čitelnosti. Zapnu panel a hned vidím, co dělá – jak kreslí stíny, jaká je nálada scény. Nemusím nic odhadovat. Pro začátečníky je to obrovská úleva. A bonus navíc – trvalé světlo využijete i při natáčení videa, případně dokonce při focení mobilem. Trvalé světlo je ideální třeba na focení novorozenců – miminko neruší žádné záblesky a maminka má pocit, že ho blikání neohrožuje.

Jenže má i svá úskalí. Výkon nebývá tak vysoký, takže při pohybu nebo když chci větší hloubku ostrosti, rychle narazím. ISO stoupá, expoziční čas se prodlužuje. Nedostatek výkonu poznáte i při focení jídla – třeba když potřebujete zachytit páru a zároveň mít ostré všechno od popředí po pozadí. Další slabinou je barevná teplota: levnější čínské panely mají tendenci směrovat do zelené nebo fialové, navíc se barva často mění s výkonem. Jakmile kombinujete víc světelných zdrojů a každý táhne trochu jinam, dostáváte se do nesnází a těžce to napravíte při vyvolávání.

PLUSY
+ Co vidíte, to dostanete: hned vidíte stíny, odlesky a přechody ještě před stiskem spouště – žádné překvapení.
+ Snadné učení: práce se světlem je intuitivní, nemusíte se ztrácet ve složitých nastaveních.
+ Univerzální pro foto i video: jedno světlo pokryje obojí, nemusíte přepínat mezi systémy.
+ Lepší ostření: více světla pro autofocus i pro manuální ostření – přesně vidíte, kam padá rovina ostrosti.
+ Přirozená atmosféra: snadno zkombinujete s dostupným světlem – oknem, lampou nebo neonem – a výsledek působí filmově.
+ Skupinové focení: ideální na workshopech, kde fotí více lidí – světlo je pro všechny zároveň, žádný boj o odpalovač.
+ Žádné limity závěrky: můžete nastavit libovolný čas bez starostí o synchronizaci.
+ Barvy bez gelů: RGB světla umožní měnit odstín podle nálady, aniž byste museli lepit folie.
+ Šetrné k lidem i zvířatům: blikající záblesk nemusí každému vyhovovat, trvalé světlo je bezpečnější pro citlivé subjekty.
+ Odolnější konstrukce: LED hlavy nemají křehké výbojky, takže přežijí i cestování.

MINUSY
- Nižší výkon: trvalé světlo nikdy nebude tak silné jako blesk. Když chcete zmrazit pohyb, musíte zvyšovat ISO nebo pracovat na plný výkon.
- Blikání: levnější LEDky a zářivky mohou u krátkých časů poblikávat, je třeba přizpůsobit závěrku a frekvenci.
- Barevná kvalita: levné zdroje mají často nepříjemný zelený nebo magentový nádech, který se hůře koriguje.
- Tepelný management: i „studené“ LED hřejí, pokud nemáte RGB světlo, nešikovně upevněné barevné folie se protaví.
- Energetická náročnost: při bateriovém provozu trvalé světlo rychle vybíjí baterie a focení se může zkrátit.
- Výkon klesá s difuzí: tam, kde blesk protlačí světlo přes několik vrstev difuzoru, LED už nemusí stačit.
- Narušení atmosféry: stále rozsvícené světlo může lidem mhouřit oči, ruší přirozenou atmosféru – například na hostině nebo svatbě.
- Citlivost na počasí: některé LED hlavy nejsou voděodolné; venku je potřeba krytí.
Bateriová varianta
Dnes už existuje téměř u každého typu světla – jak u záblesků, tak u trvalých LED panelů nebo COB světel. Rozdíl je v tom, že některá světla mají baterii zabudovanou přímo v těle (praktické u menších panelů či kompaktních záblesků), zatímco výkonnější jednotky vyžadují externí bateriový zdroj, který se připojuje kabelem. To znamená, že někdy stačí mít v brašně pár náhradních akumulátorů, jindy musíte přibalit těžší bateriový pack. Bateriová světla dávají velkou svobodu při práci venku nebo v místech bez zásuvek, ale je třeba počítat s omezenou výdrží a s tím, že výkon na baterii bývá nižší než při napájení ze sítě.

ZÁBLESKOVÉ SVĚTLO
Záblesk je úplně jiná liga. V jediné milisekundě vyprodukuje tolik světla, že byste na to s trvalými zdroji potřebovali celou sadu. Díky tomu máte krásně čisté barvy, nízké ISO, dokonale ostrý obraz a možnost zastavit i rychlý pohyb. Proto jsou záblesky stálicí v módě nebo reklamě – tam, kde je technická kvalita a ostrost obrazu absolutní prioritou.

Nevýhodou je, že práce se zábleskem je méně intuitivní. Světlo dopředu pořádně nevidíte (maximálně pomocí pilotní žárovky), a tak je potřeba si na něj zvyknout a naučit se ho „cítit“. Začátečník se s tím může chvíli prát, než dokáže správný výkon odhadnout hned na první pokus.

Ale pak je tu i kontext. Zábleskové světlo, i když fotce technicky prospěje, může působit rušivě v určitých situacích – třeba v divadle, cirkusu nebo během obřadu v kostele.

PLUSY
+ Obrovský okamžitý výkon: nízké ISO, užší clona, velké softboxy, protisvětlo na plném slunci – všechno zvládnete najednou.
+ Zmrazení pohybu: při práci s vysokorychlostní synchronizací dokáže krátké trvání záblesku (často 1/1000–1/5000 s a rychlejší) „zastavit“ letící vodu, vlasy nebo pudr.
+ Kontrola nad ambientem: snadno oddělíte subjekt od pozadí. Můžete kombinovat záblesk s ambientním světlem i na dlouhé expozici.
+ Efektivita přes difuzi: záblesk se „prokope“ přes soft-boxy, komíny či scrimy a světla bude pořád dost.
+ Konzistence napříč snímky: kvalitní systémy drží výkon i barevnou teplotu velmi stabilně.
+ Bateriová mobilita: moderní bateriové zdroje zvládnou stovky až tisíce záblesků, takže vystačí na několikahodinovou zakázku bez kabelů.
+ Multiexpozice: stroboskopické režimy umožní kreativní efekty.
+ Nižší kontinuální odběr: baterie ztrácí energii jen při záblesku, proto má delší reálnou výdrž na lokaci.
+ Rychlé změny nálady: pár EV nahoru či dolů a scéna se dramaticky promění – třeba z denní na noční.
+ Kompaktnost: speedlighty i některé monolighty jsou malé a lehké, ideální do batohu.

MINUSY
- Učení a vizualizace: bez záblesku nevidíte finální světlo (pilotka pomůže jen orientačně). Je nutné kontrolovat náhled, znát svoje modifikátory a mít představu o rozsahu výkonů, které světlo nabízí.
- Synchronizační omezení: standardně 1/160 – 1/250 s; bez HSS či ND filtrů to omezuje práci s rychlým pohybem nebo denním světlem.
- HSS ztrácí výkon: v režimu HSS dramaticky klesá efektivní energie. Při focení na plném slunci můžete narazit na limity.
- Doba nabíjení mezi záblesky: na vysokých výkonech musíte 0,5–2 s čekat, než se světlo připraví (výjimkou je jen špičkové vybavení).
- Pomalé ostření: když pracujete v tmavém prostoru a nemáte čím přisvítit, bledé pilotní světlo nemusí stačit na ostření.
- Náročná práce s barvami: barevné fólie na záblesku se propálí od pilotního světla.
- Bez odpalovače ani krok: spolehlivý odpalovač je nezbytnost. Když se rozbije, vybije nebo ho zapomenete, světlo nepoužijete.
- Potíže s elektronickou závěrkou: mnoho fotoaparátů s plně elektronickou závěrkou nepracuje se zábleskem (výjimky s globální závěrkou existují); často je nutné použít mechanickou.
- Právní a etické limity: v muzeích, na koncertech či v kostelech bývá záblesk zakázán.
- Křehkost při přepravě: pilotní žárovky jsou choulostivé – jeden neopatrný pohyb při výměně modifikátoru a je třeba kupovat novou.
- Vyšší cena systému: kvalitní rádiové odpalování, více hlav a baterie znamenají vyšší investici.
Tak co tedy? Univerzální recept na světlo, které bude sedět úplně všem, bohužel neexistuje. Pokud jezdíte za klienty a fotíte převážně portréty v klidnějším tempu, dává smysl sáhnout po trvalém světle – je kompaktní, předvídatelné, a navíc ho můžete použít i na video. Chcete-li ale jistotu ostrého snímku v pohybu, fotíte kapely, sportovce, tanečníky nebo rychlá zvířata a nechcete mít strach z vysokého ISO, záblesk je vaše volba.

Nakonec je to spíš otázka způsobu práce než techniky. Trvalé světlo je jako poklidný rozhovor – všechno plyne, můžete reagovat v reálném čase, improvizovat a ladit detaily. Záblesk je krátký, intenzivní výkřik, který dokáže scénu úplně proměnit, a někdy budete zírat, že to opravdu vyšlo. A nejlepší cesta? Vyzkoušet oboje a zjistit, co vám sedí víc. Protože světlo, stejně jako káva, má různé chutě – a každý fotograf má tu svou.
























