• DFM

Canon 1Dx Mark III

Den po svátku tříkrálovém jsme byli pozváni hned na dvě tiskové konference značek z nejsilnější trojice. Zatímco Sony udivovala svět uvedením svých 8K televizorů na výstavě CES, dva nejsilnější konkurenti dali fotografickému světu nádherné dárky. Canon uvedl rozsáhlou modernizaci své vlajkové lodi EOS 1Dx Mark III a Nikon nasadil nového bojovníka sedmičkového rodu, model D780, který nahrazuje veleúspěšný model D750. Byli jsme na obou akcích a přinášíme krátký pohled na to, co nás zaujalo.


Canon EOS 1Dx Mark III – nesmrtelné kladivo s novým nábojem

Jednička od Canonu je neoddělitelnou součástí moderní fotografické historie, která se začala psát před více, než třiceti lety. První filmový EOS 1 byl ohlášen v září 1989, první digitální, ovšem v APS-H formátu – tedy nikoliv Full Frame, pak v prosinci 2001. První digitální jednička již měla ovládací prvky téměř stejně, jak to známe dnes. Samozřejmě, prvky přibývají, ale ne tak, jak můžeme pozorovat u ostatních výrobců, protože to by byl malér. Toto je nářadí pro opravdové profesionály, zejména sportovní fotografy. A ti mají jediné zadání: Jeď a přivez! Neboli jeď tam a tam a rychle dodej ty nejlepší fotky, co tam šlo udělat. Nikdo pod takovým tlakem není zvědavý na hledání funkcí a nastavení. Prostě vše musí fungovat, jako předchůdce, jen to musí být lepší.


Proto se i u nástupce slavné 1Dx Mk II setkáme se známými dvojhmaty, ze kterých laik šílí, ale profík se raduje, neboť tady se nic neděje samo, či náhodně. Letošní upgrade, který je díky Olympiádě v Tokiu velmi prestižní záležitostí pro dva staré rivaly a jednoho benjamínka, však vstoupil s neuvěřitelnou silou i do pole, kterému kralovaly spíše přístroje od nováčka. Tím mám na mysli razantní zlepšení výkonu v oblasti videa. Tento model, který není modelem určeným primárně na video, nabízí interní záznam videa ve formátu RAW, s rozlišením 5,5K a 12bit datovou hloubkou.


Tělo je osazeno novým procesorem DIGIC X, který se stará o zpracování obrazu vysokou rychlostí a ve spolupráci s koprocesorem DIGIC 8, který se stará pouze o ostření, přináší hodnoty snímání, doposud u digitálních zrcadlovek nepředstavitelné. Nová jednička tak nabízí velice přesný, dokonce učenlivý autofokus, který dokáže takřka neomylně zaostřit, podržet si ostrý objekt i přes nenadálé překážky, a ještě sypat data na karty rychlostí 16sn/s! Tomuto staccatu sekunduje nenaplnitelný buffer, takže je s trochou nadsázky možno snímat v kuse, než vám dojde místo na kartě, vybije se akumulátor, nebo vás chytne křeč do prstu, či skončí závod.


Předpokládám, že se stane jedna ze dvou posledních možností, neboť obrovskou podporu vyrovnávací paměti poskytuje dvojice slotů na ultrarychlé karty CFexpress, které jsou schopny distribuovat data na čip rychlostí 1700 MB/s! Což je téměř 6x rychleji, než u nejrychlejších SD karet na dnešním trhu. A co se zásoby energie týče, výrobce slibuje kolem 2800sn na jedno nabití akumulátoru LP-E19. Praktik však mluví až o tisících záběrů, záleží, jak moc máte ve zvyku každou fotku studovat na displeji, který zůstal fixně zabudovaný do těla, asi v rámci odolnosti celého systému, ovšem s lepším rozlišením 2,1 mil bodů. Takže opět opravdu profesionální. Dodám jen, že rozlišení inovovaného senzoru 20,2Mpx je dostatečné pro sportovní fotografii, která končí vesměs na webu, nebo v novinovém tisku.


Rychlost snímání 16sn/s je při focení přes hledáček za použití mechanické závěrky. Při fotografování přes živý náhled lze snímat rychlostí až 20sn/s s podporou závěrky elektronické. Maximální (rozšířený) rozsah citlivosti ISO je v rozmezí 50–819200, takže dosti extrémní – jak byste od takového stroje očekávali. S rozsvícením stavového displeje přibyla i modře podsvícená tlačítka na zadní straně přístroje, o utěsnění proti nepřízni počasí není třeba diskutovat.


Já osobně se zastavím u dvou inovací, kdy obě pokládám za výjimečné a v tom konečném součtu 102 zlepšení trčí pro mne nejvýše. Przní z nich je „odvaha Canonu“ pustit se do inovativního formátu HEIF, který je tu s námi již pár let a nikdo moc neví, co si s ním počít. První jej využil Apple pro svoje iPhony v nastavení, kdy šetří místo a přináší lepší kvalitu. HEIF v podání Canonu přináší 10 bit barevnou hloubku, více detailů, při zhruba stejné velikosti, jako nativní JPEG. Skvělou zprávou je, že model 1 Dx Mk III umí převádět formáty RAW a JPEG rovnou v těle, takže odesílat do agentury můžete již zpracovaný JPEG. Prozatím. Doufejme, že nový formát HEIF nalezne brzy podporu i u výrobců SW a my se dočkáme lepších obrázků.


I přesto, že jsme si nemohli odnést fotografie z předprodukčních kusů, které byly k dispozici, mohli jsme si s nimi trochu zablbnout. K dispozici nám byl bruslař a nebe nám poslalo krásné dopolední protisvětlo v podobě slunce. Takže nasazený a prověřený objektiv EF 70-200/2.8 byl jasnou volbou. A v tom okamžiku jsme si s úžasem mohli vyzkoušet silnou zbraň tohoto nového sportovního fotoaparátu. Je to tlačítko AF-ON na zadní straně, které krom možnosti přidružení ostření, nebo zapínání a vypínání AF má ještě jednu novou funkci, sloužící pro výběr ostřících bodů. A zde začíná peklo přátelé! Podle mého soudu se jedná o senzor, podobný senzoru v počítačové myši, kde slouží ke snímání pohybu ruky a tím ovlivňuje pohyb kurzoru na obrazovce. To je fajn, že? Ale to není všechno, ta rychlost odezvy je tak skvělá, že snad nelze přinést domů neostrou – proostřenou fotku! Samozřejmě se to někdy stane, ale ten ovládací prvek je pro mě nejsenzačnější inovací.


V první vlně bude Canon EOS 1Dx Mark III dostupný ve speciálním setu s 64GB kartou CFexpress a čtečkou karet. Dostupnost je. Plánovaná na první jarní den a cena? 189 990 Kč.




52 zobrazení

PŘIHLAŠTE SE K ODBĚRU NOVINEK

Každý fotograf a milovník fotovideo technologií má svůj fotomagazín. Digitální foto magazín!

© 2020 by OMEGA PUBLISHING / Praha. Veškerá práva vyhrazena! Kontakt: redakce@digifotomag.cz